Home / مقالات / خوردگی و رسوب در کولینگ تاور

خوردگی و رسوب در کولینگ تاور

رسوب در کولینگ تاور

در سیستم هایی مانند کولینگ تاور و هواساز، با تبخیر آب، مقدار جامدات محلول در آب افزایش می یابد و در نهایت با افزایش غلظت این جامدات، تمایل به تشکیل رسوبات جامد در سیستم بوجود می آید. شرایط تشکیل رسوب بسته به شرایط سیستم و پارامترهایی نظیر pH، دمای آب، قلیاییت(Alkalinity) و سختی موقت آب نیز دارد. عموما هرچه مقدار pH، دما و سختی آب افزایش یابد، میل به تشکیل رسوب نیز بیشتر می شود. برای این منظور ثابت لانژلیه که در بردارنده تاثیر تمامی این پارامترها است در نظر گرفته می شود که اگر مقدار ثابت لانژلیه مثبت بود، میل به رسوب گذاری در سیستم بیشتر است و اگر مقدار آن منفی بود، میل به خوردگی در سیستم وجود دارد. بنابراین در سسیستم های مختلف و بسته به شرایط سیستم، باید شرایط آب را به سمت تشکیل رسوب و یا خوردگی تمایل داد.

بجز شرایط و پارامترهای آب، با افزودن مواد شیمیایی می توان مانع از تشکیل رسوب و یا خوردگی شد، به عنوان مثال فسفات با جذب رسوبات کربناتی می تواند مانع از نشستن رسوب در سیستم شود و همچنین این ماده در غلظت های بیشتر از5ppm و کمتر از 20ppm به عنوان لایه محافظ خوردگی عمل می کند. در سیستم هایی که خوردگی شدت بیشتری دارد، می توان از زینک به عنوان ماده محافظ از خوردگی در سیستم استفاده کرد و یا در سیستم هایی که دارای تبخیر کمی هستند و آب جبرانی کمی نیاز دارند، از مولیبدات و یا نیتریت می توان برای تشکیل فیلم محافظ خوردگی بهره برد.

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>